Miközben az emberi erőforrás stratégia alakul, a résztvevők megfogalmazzák a problémákat és választ adnak az emberekkel kapcsolatos üzleti kérdésekre. Ezáltal egy olyan közös vonatkozási keret jön létre, ami segíti a versenyelőnyt biztosító, kritikus sikertényezők azonosítását. Ezek a megfelelően azonosított sikertényezők adják a versenyelőny megszerzésének, illetve megtartásának az alapját.
Az emberi erőforrások a szervezet legfontosabb erőforrásai és nagy mértékben befolyásolják a szervezeti teljesítményt, az emberi erőforrás menedzsment központi gondolata szerint. Számos olyan emberi erőforrás politikát fejlesztettek ki és alkalmaznak annak érdekében, hogy az üzleti teljesítmény jelentősen javulhasson. Az emberi erőforrások a fenntartható verseny erőforrásai.
Nehezen fogalmazható meg az emberi erőforrás menedzsment és a szervezeti teljesítmény
kapcsolata, mivel a HR leginkább támogató funkciókat tölt be.
Viszont, arról az oldalról megközelítve a kérdést, hogy mi lenne akkor, ha nem működne megfelelően a HR, akkor láthatjuk, milyen konkrét veszélyeknek lenne kitéve a szervezet:
Nem megfelelő emberek kerülnének bizonyos munkakörökbe,
folyamatosan magas lenne a fluktuáció,
a munkavállalók nem törekednének a legjobb tudásuk, képességük szerinti munkavégzésre,
az esetleges diszkriminatív döntések miatt akár munkaügyi perek is fenyegethetik a szervezetet,
megemelkedne a munkaügyi balesetek száma a nem megfelelő előírások, munkavédelmi oktatások hiánya miatt,
sok alkalmazott méltatlankodna a fizetésük miatt,
nem lenne hatékony eszközhasználat a képzések hiánya miatt.
Manapság az emberi erőforrás szakemberektől nemcsak azt várják el, hogy értsenek a
hagyományos funkcionális feladatokhoz, hanem rendelkezzenek üzleti és
változásmenedzselési ismeretekkel is. Ezáltal a szervezet be tudja vonni a HR-est a stratégiai tervezésbe. Ahogy a tevékenységek fejlődnek és bővülnek, úgy egyre
komplexebb szakmai és személyes képességekre van szüksége az emberi erőforrás
szakembernek.
A legfontosabb HR kompetenciák az alábbiak:
1. Stratégiai hozzájárulás (szervezeti kultúra befolyásolása és irányítása, a gyors
változásokhoz való alkalmazkodás segítése, részvétel a stratégia kialakításában, külső
környezet igényeire való összpontosítás.
2. Személyes hitelesség (eredményesség, jó kommunikációs készség, az interperszonális kihívás és problémák feltárása és kezelése)
3. HR szolgáltatások (személyzetbiztosítás, képzés, oktatás és fejlesztés, szervezeti
struktúra és folyamattervezés, teljesítményértékelés, ösztönzés stb.)
4. Üzleti tudás (megfelelő ismerete az értéklánc és értékteremtésnek, a munkaügyi
kapcsolatoknak és a szakszervezeti ügyeknek)
5. HR technológiai tudás (elektronikus és web alapú csatornák ismerete és használata)
A gyakorlatban mindegyik részelem elengedhetetlen a HR megfelelő működéséhez. Egyik
sem pótolja, vagy váltja fel egymást, illetve az egyes területi hiányosságok a többi funkció
rovására mehet.
Comments