
Azokat a munkahelyi csapatokat, ahol több generáció dolgozik együtt multigenerációs
csapatoknak nevezzük. Ez az összetétel napjainkban már majdnem minden vállalatnál
jellemző. Ugyan a korosztályok sokfélesége miatt nem lehet egy határozott működési
irányelvet meghatározni csapaton belül, de megfelelő kommunikációval számtalan pozitív
hatás tapasztalható a generációk közötti együttműködésben.
A teljesség igénye nélkül az alábbi előnyökkel járhat egy multigenerációs csapat:
A vállalati kultúra intenzív fejlődése, a generációk értékrendjének összeadódása
Nő a verseny és a munkamorál
Jobb lesz a munkaerő megtartása
Egy adott probléma több nézőpontból való vizsgálata, összetett megoldások
Piacra való nagyobb rálátás a sokféle korosztály lefedése miatt
A csapatra a rugalmasság és a hatékonyság jellemző
Generációs konfliktusok kezelése
A generációmenedzsment kialakulása az Y generáció munkaerőpiacon való megjelenéséhez
köthető. Megjelenésüket követően kiéleződtek a generációs konfliktusok, ezáltal a humán
erőforrás menedzsereknek megoldást kellett találniuk a generációk közötti együttműködés
kérdéskörére.
Ahhoz, hogy a különböző generációk képesek legyenek együtt hatékonyan dolgozni, az egyik legfontosabb a generációmenedzsment.
A generáció menedzsment gyakorlatának lépései a következők:
1. Állományfelvétel és elemzés: El kell végezni a munkavállalók megfelelő adatainak
felvételét és elemzését. Az életkor összetételének megismerése segít a feladatok
meghatározásában.
2. Szervezeti diagnózis: A felső- és középvezetők, a munkatársak közös megbeszélés
alapján véglegesítsék szervezetük helyzetének értékelését generációs szempontból.
Ettől várható a korosztályok együttműködésével kapcsolatos teendők jobb megértése,
feltérképezése.
3. Koncepció kidolgozása: A konkrét feladatterv meghatározása.
4. Bevezetés, végrehajtás
5. Egységesítés, nem széttagolás: A munkavállalók erősségeinek és kompetenciáinak
meghatározása, tudatosítása és kihasználása.
6. Személyzetfejlesztés: A képzések módszertanát az életkori sajátosságokhoz kell
igazítani.
7. Tudásmenedzsment, tudásátadás: A legfontosabb eszközök a kevert generációs
csapatok, a mentori kapcsolatok és az idősebb kollégák által végzett betanítási
programok kialakítása.
8. Szervezeti kultúra: A tudatos kultúra- és folyamatváltozások előkészítése és
megvalósítása. A korosztályok együttműködésére való törekvés.
9. A munkaszervezet: A munkakörök tartalmi elemeit szükséges a megfelelő időben
keverni, hasznos lehet a munkakörök rotációs váltása, ebből a szempontból is
figyelemre méltó a kevert korosztályú csapatok kialakítása.
A generációs konfliktusok feloldása a szervezetben HR tanácsadó szükségességét igényli.
Együttműködésünk keretein belül ebben is segítséget tudunk nyújtani partnereink számára.
Comments