top of page

Multigenerációs csapatok és generációs konfliktusok

Updated: Jan 5


Azokat a munkahelyi csapatokat, ahol több generáció dolgozik együtt multigenerációs

csapatoknak nevezzük. Ez az összetétel napjainkban már majdnem minden vállalatnál

jellemző. Ugyan a korosztályok sokfélesége miatt nem lehet egy határozott működési

irányelvet meghatározni csapaton belül, de megfelelő kommunikációval számtalan pozitív

hatás tapasztalható a generációk közötti együttműködésben.


A teljesség igénye nélkül az alábbi előnyökkel járhat egy multigenerációs csapat:

  •  A vállalati kultúra intenzív fejlődése, a generációk értékrendjének összeadódása

  •  Nő a verseny és a munkamorál

  •  Jobb lesz a munkaerő megtartása

  •  Egy adott probléma több nézőpontból való vizsgálata, összetett megoldások

  •  Piacra való nagyobb rálátás a sokféle korosztály lefedése miatt

  •  A csapatra a rugalmasság és a hatékonyság jellemző


Generációs konfliktusok kezelése


A generációmenedzsment kialakulása az Y generáció munkaerőpiacon való megjelenéséhez

köthető. Megjelenésüket követően kiéleződtek a generációs konfliktusok, ezáltal a humán

erőforrás menedzsereknek megoldást kellett találniuk a generációk közötti együttműködés

kérdéskörére.

Ahhoz, hogy a különböző generációk képesek legyenek együtt hatékonyan dolgozni, az egyik legfontosabb a generációmenedzsment.


A generáció menedzsment gyakorlatának lépései a következők:


1. Állományfelvétel és elemzés: El kell végezni a munkavállalók megfelelő adatainak

felvételét és elemzését. Az életkor összetételének megismerése segít a feladatok

meghatározásában.

2. Szervezeti diagnózis: A felső- és középvezetők, a munkatársak közös megbeszélés

alapján véglegesítsék szervezetük helyzetének értékelését generációs szempontból.

Ettől várható a korosztályok együttműködésével kapcsolatos teendők jobb megértése,

feltérképezése.

3. Koncepció kidolgozása: A konkrét feladatterv meghatározása.

4. Bevezetés, végrehajtás

5. Egységesítés, nem széttagolás: A munkavállalók erősségeinek és kompetenciáinak

meghatározása, tudatosítása és kihasználása.

6. Személyzetfejlesztés: A képzések módszertanát az életkori sajátosságokhoz kell

igazítani.

7. Tudásmenedzsment, tudásátadás: A legfontosabb eszközök a kevert generációs

csapatok, a mentori kapcsolatok és az idősebb kollégák által végzett betanítási

programok kialakítása.

8. Szervezeti kultúra: A tudatos kultúra- és folyamatváltozások előkészítése és

megvalósítása. A korosztályok együttműködésére való törekvés.

9. A munkaszervezet: A munkakörök tartalmi elemeit szükséges a megfelelő időben

keverni, hasznos lehet a munkakörök rotációs váltása, ebből a szempontból is

figyelemre méltó a kevert korosztályú csapatok kialakítása.





A generációs konfliktusok feloldása a szervezetben HR tanácsadó szükségességét igényli.

Együttműködésünk keretein belül ebben is segítséget tudunk nyújtani partnereink számára.

51 views0 comments

Comentários


bottom of page