
A teljesítményértékelésnek stratégiai szerepe van a szervezet életében, ennek a folyamatnak a segítségével kapnak visszajelzést az alkalmazottjaik teljesítményéről. A teljesítményértékelés során a vállalat pontos képet kap arról, hogy a munkavállaló milyen színvonalon látja el az általa betöltött munkakört. A teljesítményértékelő rendszer vonatkozik egyéni, csoportos és szervezeti teljesítmény mérésére, értékelésére és tervezésére vonatkozó emberi erőforrás politikát, módszertani eszközöket és technikákat.
A teljesítményértékelés az alábbiakban segíti a munkavállalót:
1. Kielégíti a fiziológiai szükségleteket (bérezés biztosítása, bérezés szintje),
2. biztonsági szükségletek kielégítése (a munkavállaló visszajelzést kap arról, hogy
hosszútávon számítanak-e a munkájára),
3. kapcsolati szükségletek kielégítése, csoporttal való azonosulás igénye (felméri, hogy a dolgozó mennyire része a csoportnak),
4. az elismerés szükségletének kielégítése (visszajelzés az erőfeszítéseiről),
5. önmegvalósítási szükségletek (fejlődési lehetőségek feltérképezése, potenciák
kiaknázása).
Közvetett formában több szervezeti tényező is hat a teljesítményértékelő rendszer
működésére. Ilyen például a szervezeti tevékenység jellege (meghatározza, hogy milyen
mértékben kényszerül a szervezet arra, hogy részt vegyen a piaci versenyben), a szervezet
életciklusa (adott életciklusban mi a szervezet célja), illetve a szervezeti kultúra
(teljesítményértékelő rendszer bevezetésének körülményei, célja). Közvetett formában pedig a következő tényezők határozzák meg a teljesítményértékelő rendszer sikerességét: a teljesítményértékelő rendszer céljai és a teljesítményértékelő eszköz jellemzői.
Comments