Nagyon sok esetben van még mindig zavar az ügyfelek, cégvezetők, szakmai vezetők fejében, hogy pontosan milyen külsős HR szolgáltatásra van szükségük. Szeretnének jó szakembereket felvenni, gyorsan, és a legjobbat lehetőség szerint.
Ilyenkor elindul egy belső egyeztetés, ismerősök felkutatása, megkérdezése, belső csapatok vonalán keresés. Az a legszerencsésebb, ha belső ajánlás alapján gyorsan megtalálják az új kollégát. De valljuk be, ehhez óriási szerencse kell, és nagyon tudatos vezetői hozzáállás.
Amennyiben nincs belülrÅ‘l, illetve az ismerettség vonalán ajánlás, akkor elindul az újabb gondolkodás, hirdetésfeladás legyen a következÅ‘ lépés? Azok, akik ismerik a mai munkaerÅ‘piaci jellemzÅ‘ket tudják, hogy itt is nagy szerencse kell ahhoz, hogy megfelelÅ‘ szintű és szakmai háttérrel rendelkezÅ‘ munkatárs jelentkezzen be a hirdetésre. Természetesen sokszor elÅ‘fordulhat, az én szakmai pályafutásom során is volt olyan felsÅ‘vezetÅ‘i keresés, amikor egy belsÅ‘ hangot követve, kitettem a pozÃciót, és a direkt keresés mellett meghirdettem. És végül a hirdetéses (külföldrÅ‘l hazaköltözÅ‘ felsÅ‘vezetÅ‘) nyerte meg a pályázatot. De a 20 év alatt 1-1 ilyen történetrÅ‘l és tapasztalatról tudok beszámolni. De bevallom még mindig visszahúz a szÃvem a hirdetéses kereséses idÅ‘szakhoz, mivel nagyon szeretem gyorsan betölteni a pozÃciókat, és az ügyfeleim idejét sem szeretem elvenni. Régen ez azért jól működött. Viszont a mai keresési - kiválasztási stratégiánál egyértelműen az a biztonságos, ha egy piackutatás elÅ‘zi meg a jelöltek kiválasztását. Célzottan, szektorra, iparágra fókuszálva, figyelve minden olyan fontos tényezÅ‘re, ami a munkáltató elvárása.
A toborzási módszer inkább a pályakezdÅ‘k vagy olyan munkakörök esetén jó megoldás (toborzás: hirdetéses keresés), amikor nagy létszámú pályázatot várunk és abból tudunk válogatni, mivel a feltételrendszer nem annyira komplex. Ez a vonal is komplex rálátást és figyelmet igényel, egyrészt fel kell dolgozni a tömeges CV áradatot, és jó szemmel kell kiszűrni a potenciális pályázói kört. A telefonos szűrésen is nagy hangsúly van, hiszen itt is sokminden háttér információ kiderülhet a jelöltekrÅ‘l, szinte már az elsÅ‘ percben lehet érezni a gyakorlott toborzónak, hogy megfelelÅ‘ lesz e a pályázó a munkakörre.Â
Tehát az alapvetÅ‘ különbség a toborzás és fejvadászat között a munkaköri elvárási rendszertÅ‘l indul el, mennyire speciális a pozÃció, és mennyire komplex az elvárási rendszer.
Mindkét vonalon akkor tudunk sikert elérni, ha tapasztalt HR szakember dolgozik a kiválasztási projekteken, és Ãgy lehet biztosÃtani a megbÃzót arról, hogy professzionális lesz a kiválasztás, és teljeskörű munkaerÅ‘ piaci információt kap a munkáltató az adott munkakörrel kapcsolatosan.